logo

Archívum 2008 augusztus

Száka-hegyi tanösvény

augusztus 27, 2008 Szerző: gábor Címke: , , Nincs megjegyzés →

Elég sokszor jártuk a Balatonfelvidéket, de a keleti oldal mindig kimaradt. Amikor végre rászántuk magunkat, alapos felkészülés vette kezdetét, hogy minél több helyszínt járhassunk be egyszerre. Böngésztük a térképeket, a netet és a könyveket, és megakadt a szemünk egy furcsaságon: van egy geológiai tanösvény, ahová nem vezet turistaút, csak úgy van az erdő közepén. Valamikor kőbánya volt, aztán törmeléklerakó, majd a rekultiváció részeként tanösvényt hoztak létre benne.

A Száka-hegy Balatonfüred és Balatonszőlős között fekszik, a térkép szerint mindkét irányból megközelíthető. A “Balaton” fedőnevű turistatérkép egy párszor már megviccelt bennünket, most sem volt másképp. Balatonfüred végén megállva a várt egyenesen odavezető út helyett kiskertek és nyaralók kusza dzsungelét találtuk. Továbbmentünk inkább Balatonszőlős felé, és végül a “Törmeléklerakás megszűnt” tábla vezetett nyomra bennünket. Húszperces séta után benn voltunk a bányában. A rekultiváció mindössze annyiban merült ki, hogy a törmeléket elegyengették,  de földdel már nem terítették le.

Maga a tanösvény a bányafal mellett vezet, kellemes füves, bokros részen. A táblák leírnak mindent, ami kell, és nincsenek megrongálva. A kőfejtő az ún. Füredi-mészkő formációt mutatja be, ami kb. 230 millió éve, a triász korban képződött. Jól kivehetőek a szép vastagpados mészkőrétegek, bennük a későbbi tektonikai erők okozta hullámok, térdráncok. Az egyes rétegek között mutatós vörösbarna-sötétszürke tűzkőrétegek képződtek.

A tanösvénynek gyorsan a végére értünk, és meglepetésre a füredi oldalon kerítést, és bezárt vasajtót találtunk. Azóta is azon gondolkodunk, miért is hozták létre ezt a tanösvényt, aminek se eleje, se vége…

A visszafelé vezető úton azért még találtunk egy szép darab követ, aminek a felszínén szépen preparálódott brachiopodák voltak.

A pados Füredi Mészkő formáció a tanösvény látképe tűzköves rétegek Tűzkőgumók Térdránc

A rókagomba éve

augusztus 14, 2008 Szerző: móni Címke: , , Nincs megjegyzés →

rókagomba

Négy-öt éve történt, hogy a híradóban gombamérgezésről volt szó, én ekkor döbbentem rá, hogy számomra már elvesztette a szó eredeti jelentését, és átvette a “túl sokat enni gombából” jelentést. Akkoriban még évente két időszakban is lehetett gombát szedni, a rókagomba és a vargánya megjelent júniusban és ősszel is. A rákövetkező aszályos években teljesen eltűnt a rókagomba, örültünk, ha néhány marékkal összejött. Az idei csapadékos nyár legnagyobb meglepetése volt, hogy újra sárgállik az erdő alja, márpedig a rókagomba nemcsak kulináris élvezeteket nyújt, hanem látványnak sem utolsó. Olyanra pedig még sohasem volt példa, hogy augusztus elején is olyan mennyiséget találtunk, hogy a zsákmány szárítására “kényszerültünk”, pedig rengeteget otthagytunk, hogy tovább tudjon terjeszkedni, no meg azért maradjon másnak is.

Soproni esők

augusztus 05, 2008 Szerző: móni Címke: , Nincs megjegyzés →

Nyári kirándulásainkat eleve meghatározta a soproni extrém mennyiségű eső. Júniusban még rekordok is születtek, Bánfalván 143 éves csúcsot döntött meg a többszöri felhőszakadás. A medrükből kilépett patakok helyenként alaposan átrendezték az erdőt, a Tolvaj-árokban ezt még a turistaút is megsínylette, a víz hidakat semmisített meg, rengeteg követ hurcolt magával és terített szét.
A vadregényesebbé vált völgy nagyon csábított túrázásra, így többször is végigjártuk a tisztára mosott, jelentősen megváltozott medret. Mindenhol friss “geológiai feltárásokba” ütköztünk, újdonsült vízeséseken másztunk keresztül, és nem utolsó sorban megtaláltuk az első soproni piritünket is.
A Tolvaj-árok közelében felfigyeltünk egy másik nagy kupac kihordott kőre is, ami elég furcsa volt, hiszen ott korábban nem létezett patak. Közelebbről felderítve a helyet kiderült, hogy egy vízmosás a tettes, amiben az Ultra csapadéka összegyűlve meredeken zúdult le a brennbergi völgybe, a korábbi vízmosás itt 1-2 méterrel is tovább mélyítette medrét. A szűk árokban végigmászva mindenhol a fák kimosott gyökerei és a feltárt palarétegek látszottak.
Sopron egyébként nem egy ideális ásványgyűjtő hely, csak véletlenszerűen lehet bármit is találni, így nagyon jól esett, hogy az esőzés lehordta, tisztára mosta és csinosan szétterítette a köveket. Azt meg előre is sajnálom, hogy ez az állapot nem tart örökké, hamarosan eltűnnek a vízesések, és a patakmedrekben újra feltűnik a fekete trutymó.

A Rák-patak kiöntött egy gyalogos aluljáróban A patak normál állapotban a medrében Itt talált vissza az eredeti medrébe A rombolás eredménye Az esőzés nem kímélte az aluljárót sem
A patak tovább mélyítette medrét a Tolvaj-árokban Ezt a hidat több méterre cipelte a víz eredeti helyéről Tisztára mosott patakmeder, vízesések, csobogás Frissen keletkezett vízesés a Tolvaj-árokban Ezek a kövek júniusban kerültek ide
Vízmosás az Ultra oldalában Vízmosás az Ultra oldalában Vízmosás az Ultra oldalában Vízmosás az Ultra oldalában